Spomen Mrtvima Opomena Zivima

PRVI DIO
SPOMEN MRTVIMA, OPOMENA ŽIVIMA
Sama »reklama« na ulazu u zloglasni fašistički logor Buchenvvald — na kojoj se s jedne strane vidi elegantan čovjek kako s kovčegom u ruci pristiže, a s druge strane taj isti čovjek u robijaškom odijelu, pognut i iscrpljen — dovoljno je pokazivala stotinama tisuća ljudi što ih čeka iza bodljikave žice.
Bivši logor je samo osam kilometara udaljen od VVeimara, gradića u Istočnoj Njemačkoj. Mnogi poznati umjetnici, književnici, filozofi, vezani su na neki način za taj grad. Prihvativši poziv vojvode Karla Augusta iz Frankfurta je u VVeimar za tajnog savjetnika došao i poznati njemački književnik Hohann Wolfgang Goethe. Tamo je Goethe dobio plemstvo, a jedno vrijeme bio je i upravitelj kazališta. Svoja najčuvenija djela napisao je baš u VVeimaru. Kako kaže priča Goethe je svaki dan znao dolaziti do obližnjeg brdašca Etersberga, a posebno omiljen bio mu je jedan hrast ispod kojeg je veliki književnik običavao sjediti, te raditi pribilješke.
Za povijest VVeimara vezan je i drugi istaknuti njemački književnik Friedrich Schiller. Svoje posljednje godine života ovaj pisac, poznat i kao teoretičar umjetnosti i vojni liječnik vezao je isključivo za VVeimar, gdje je i umro od tuberkuloze pluća.
Osim ponekog događaja koji je u povijesti VVeimara znao uznemiriti stanovnike tog gradića, sve je teklo mirno. Ali, dolaskom Hitlera na vlast i u životu VVeimara mnogo toga će se izmijeniti. Već 1933. god. kada je Hitler postao kancelar njemačkoga Reicha odabrao je VVeimar za mjesto gdje će podići jedan od prvih zatvora za sve one koji su se usprotivili da on dođe na vlast. Najcrniji dani za taj njemački gradić započinju međutim sredinom 1937. godine kada je fašistička vlast već oja
čala. Nacisti su naime odlučili da se u neposrednoj blizini VVeimara podigne veliki logor, jedan od mnogih u kojima će se kasnije događati takva zvjerstva koja čovječanstvo do tada nije zabilježilo.