Pocetak U Dachau

POČETAK U DACHAUU
Na inicijativu šefa Gestapa — njemačke policije H. Goringa 1933. godine, čim je Hitler imenovan kancelarom, započela je izgradnja koncentracionog logora u Dachauu, nedaleko Miinchena. U prvo vrijeme su nacisti smještavali u te logore kažnjenike svih vrsta, a kako je nacistička stranka sve brutalnije zauzimala glavne položaje u zemlji, u Dachauu su bili slani politički zatvorenici. U Dachauu su podignute barake, a preko cijeloga dana su zatočenici logora radili u obližnjim tvornicama. Već 1934. godine broj logoraša u Dachauu je porastao, a po naredbi Hitlera i ostalih nacističkih vođa stalno se povećavao broj političkih zatvorenika.
U cijeloj Njemačkoj tih godina provodi se čistka svih naprednih snaga, naročito komunista, koje SS-ovci hapse, ispituju, muče, ubijaju. Istovremeno njemački militarizam zauzima sve više maha, a Nijemci, poslovično naučeni na vojnu disciplinu s oduševljenjem prihvaćaju programe nacista.
Američki novinar VVilliam L. Shirer, dopisnik radio poduzeća Columbia Broadcasting System u Berlinu, prisustvovao je u Niirnbergu redovnom godišnjem sletu stranke, koji je održan 1934. Evo što je kasnije opisao u svojoj knjizi »Berlinski dnevnik«:
— 10. rujan. Danas je armija imala svoj dan. Na Zeppelinovu travnjaku je veoma realistično prikazana bitka. Teško bi bilo opisati divlje oduševljenje mase od tri stotine tisuća njemačkih gledalaca koji su promatrali kako njihovi vojnici odlaze u boj, slušali grmljavinu topova, osjećali miris baruta. Svi su pogriješili koji su mislili da je njemački militarizam bio samo proizvod Hohen- zollerna — od Fnedrkva Velikog do cara Vilima II. To je, naprotiv, nešto duboko uvriježeno u svim Nijemcima.
— Nakon sedam dana, pisao je američki novinar, skoro neprekidnog pruskog marša, govora i sjajnih noćnih priredaba, završio je noćas slet stranke. I sad će, kao što je večeras Hitler rekao novinarima i dopisnicima razlažući im svoju tehniku, oko pola milijuna ljudi koji su taj tjedan proveli ovdje, vratiti se u svoje gradove i sela i ondje fanatično propovijedati novo evanđelje.
Hitler, koji je najveći dio svojih pogleda na svijet izložio u knjizi »Mein Kampf«, od prvog dana kako se počeo baviti politikom nije dopuštao da mu itko išta protuslovi. Kada su nacisti ojačali i Hitler dobio još više samopouzdanja, totalno pokoravanje masa bio je glavni zadatak svih članova stranke. Mnoštvom govora, vještom propagandom, Hitler je uskoro zadobio potpuno povjerenje velikog broja Nijemaca, u kojima se probudila želja da ponovo pokušaju osvojiti svijet, ideja koja je Nijemce oduvijek privlačila. Sve prepreke koje bi im na tom putu eventualno mogle smetati, okorjeli njemački militaristi opravdavali su izrekom »cilj opravdava sredstvo«.
Koncentracioni logori svakako su najokrutnije sredstvo za kojim su Nijemci posegnuli da bi zavladali svijetom. Kada je u Gestapu bila razrađena ideja o prvim logorima nacisti su točno znali što logorima žele postići: pokoriti sve svoje protivnike, dobiti jeftinu radnu snagu.
Godine 1936. upravu i nadzor nad Dachauom i nekoliko manjih zatvora preuzeli su specijalni odredi SS-a Totenkopfverbande. U te jedinice regrutirani su naročito okrutni ljudi koji nisu prezali ni pred cime da bi u logoru Dachau i ostalim zatvorima održali disciplinu. Iste te
1936. godine nacisti odlučuju podići još jedan logor i to Sachsenhausen-Oranienburg.
Na vojnom polju događaju se novi incidenti, tako da više nitko ne vjeruje u mir koji je trebao proizaći poslije Versailleskog ugovora. U međuvremenu je Dapan okupirao Mandžuriju, a Italija Etiopiju. Dolazi i do španjolskog građanskog rata od 1936. do 1939. godine u kojem kao pobjednici izlaze fašisti i uspostavlja se Fran- cov režim. Talijanski vođa »crnih košulja« Mussolini sklapa sve moguće ugovore prijateljstva s Hitlerom i sve je više vidljivo da će svijet opet zahvatiti ratna groznica. Dolazi do priključenja Austrije Njemačkoj 1938. godine, a već slijedeće godine upadom njemačkih snaga u Poljsku i službeno započinje drugi svjetski rat.

Subscription expired — please renew

Pro account upgrade has expired for this site and the site is now locked. If you are the master administrator for this site, please renew your subscription or delete your outstanding sites or stored files, so that your account fits in the free plan.