Od Logora Mnogo Teze Pada Prevara

Od logora mnogo teže pada prevara
V. C. S. | 15. avgust 2012. 20:59 | Komentara: 3
Vlada planira ponovno formiranje komisije koja će se baviti ratnim odštetama. Obeštećeno 8.000 ljudi, najviši iznos 15.000 evra, Srbijom opet kruže lažni advokati

BEZ obzira na to što je nemačka vlada prestala da isplaćuje odštete logorašima Trećeg rajha još pre tri godine, pritisci različitih ratnih vojnih udruženja i potomaka bivših zatočenika Aušvica, Dahaua ili Mauthauzena, na nemačku državu, ali i na našu, ne jenjava.

Naime, odštete koje su do sada isplaćene odnose se samo na prisilno deportovane i one koji su bili na prinudnom ili robovskom radu po nacističkim kazamatima ili u preduzećima, ali ne i na ratne vojne zarobljenike. Upravo oni, odnosno njihove porodice, sada to pokušavaju da naplate.

Srbijom su počeli opet da krstare i trgovci lažnim ratnim odštetama. Vetar u leđa dale su im glasine da će nova vlada opet formirati državnu komisiju koja će se baviti ovim pitanjem. Da se o tome ozbiljno razmišlja, za "Novosti" je nezvanično potvrđeno i u Ministarstvu rada i socijalne politike.

Prethodna državna komisija završila je rad pre dve godine, ne okončavši posao, a uprkos zahtevima članova da im se produži mandat, to se nije desilo. Pre ove postojala je još jedna komisija, pre 20 godina, na čijem čelu je bio prof. Steva Đorđević, koji nam je kratko rekao:

- Mi smo u dva navrata slali nemačkoj ambasadi note, tražeći odštete, ali je to odbijeno. Čini mi se da naši naslednici nisu imali čak ni toliku podršku koliku mi.

CRVENI KRST PRIMIO 36.000 ZAHTEVA
U Crvenom krstu Srbije potvrđuju da se ljudi i dalje interesuju za izdavanje uverenja da su njihovi bližnji robijali, ali i da se raspitaju da li je neki drugi član njihove porodice već pokupio odštetu. - Mi uverenja o boravku u logoru više ne izdajemo. U vreme kad smo to radili u saradnji sa IOM primili smo 36.000 zahteva bivših logoraša i njihovih porodica - kaže Gordana Radukić iz Crvenog krsta.

U međuvremenu, Nemačka je donela zakon 2000, kojim je formirala fondaciju "Sećanje, odgovornost, budućnost", i u koju su se slile pare iz nemačkog budžeta i donacija firmi u kojima su logoraši robovski radili. Njihov partner u Srbiji bila je organizacija IOM (Međunarodna organizacija za migracije), koja je uz pomoć Crvenog krsta prikupljala odštetne zahteve, i preko njih je išla isplata. Mada je bilo reči da je čak 17.000 ljudi došlo do para, u Crvenom krstu ističu da su brojke daleko manje.

Od 18.000 zahteva koji su tada podneti u Srbiji, samo 8.000 ljudi je dobilo naknadu, a ukupan iznos se procenjuje na 53 miliona evra. Najniže obeštećenje bilo je 1.250, a najviše 15.000 evra.

U SUBNOR nemaju podataka koliko je bivših logoraša došlo do novca.

- Mnogi su ostali bez naknada jer su zahteve predavali preko advokatskih kancelarija, koje su im uzimale članarinu i dovodile ih u zabludu da će im obezbediti obeštećenje. Sada ponovo imamo pravljenje sličnih spiskova po Kraljevu i okolini - kaže Miodrag Zečević, predsednik SUBNOR.

Zanimljivo je da sve pare koje je Nemačka poslala za odštete preko IOM nisu potrošene na logoraše. U Novosadskom humanitarnom centru kažu da su preko IOM od nemačke fondacije, pošto je dosta para preteklo, dobili ogromnu donaciju za Rome rođene tokom Drugog svetskog rata.

- Nemci su donirali 1.120.000 evra za 900 starijih Roma, u hrani, ogrevu, higijenskim sredstvima. Organizovane su i narodne kuhinje, medicinska i pravna pomoć, a tokom 2010. i nekoliko klubova za stare - kaže Danijela Korać Mandić iz NHC.

Inače, kraj rata dočekalo je oko 170.000 logoraša.

VESTI IZ RUBRIKE

http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/aktuelno.290.html:393005-Od-logora-mnogo-teze-pada-prevara