Logor Je Slobodan

ČETVRTI DIO LOGOR JE SLOBODAN
Stahovito zaprepaštenje doživjeli su američki vojnici kada su poslije oslobođenja logora došli do Buchenvvalda. Ti ratnici, koji su u godinama rata vidjeli zaista svega i svačega, jednostavno nisu mogli vjerovati da su Nijemci činili takye grozote koje su zatekli iza bodljikave žice.
Posvuda leševi ubijenih, kosturi logoraša, ćelije za mučenje čiji zidovi su bili poprskani ljudskom krvi, odio za eksperimente… Kamo god bi pogledali vidjeli su smrt.
U knjizi »Rat kakvog sam ja vidio« general Paton
piše:
— Stanovnici logora, kada sam ga obišao ličili su na jedva žive mumije.
4 Od trenutka kada je veliki sat u logoru stao u 15,15
sati — pokazujući vrijeme kada je izborena sloboda — trebalo je svijetu prenijeti istinu o Buchenvvaldu. Bivši logoraši, sada slobodni ljudi, uzeli su u zadatak da cje- lome čovječanstvu kažu kakve su strahote proživjeli.
Po cijelom prostranstvu sada slobodnog logora ležalo je na tisuće leševa ubijenih ljudi. Uvidjevši brzi kraj SS-ovci su započeli s masovnim ubijanjima, a tijela logoraša nisu stigli zbog brzine ni zakopati ni spaliti.
Građani VVeimara, navodno, nisu imali pojma što se u godinama rata događalo na Etersbergu. Međutim, teško je u to povjerovati, jer je poznato da su u to vrijeme Nijemci naoružavali i djecu, naredivši im da pucaju na sve koji su bili u logoraškim uniformama.
Nije bilo rijetko da su ta djeca pronašla nekog od logoraša koji se sakrivao u šumama iznad VVeimara i jednostavno ga ubili.
Tako su američki vojnici čim su pristigli u logor, naredili da do Buchenvvalda dođu svi stanovnici VVeimara.
Po naređenju vojnika oni su u nepreglednoj povorci morali prolaziti kraj leševa izmrcvarenih i ubijenih ljudi.
Nikada točno nije utvrđeno koliko je zapravo ljudi ubijeno i umrlo u logoru Buchenvvald. Prema nekim vrlo preciznim spisima koje Nijemci u povlačenju nisu uspjeli uništiti stoji da je u Buchenvvaldu izgubilo živote 56 545 logoraša. Međutim, mora se znati da je logor Buchenvvald imao i mnogo radnih komanda koje su bile povezane s njim i u tom broju nisu uključeni oni koji su stradali u buchenvvaldskim »podružnicama«.
U 28 centralnih i 2000 filijala tih logora Nijemci su u toku rata likvidirali 11 000 000 ljudi. Samo u Poljskoj u toku rata ubijeno je 5 700 000 ljudi. Međutim, i te brojke treba uzeti sa stanovitom rezervom, jer su one samo odraz kasnijeg proučavanja dokumenata koji su Nijemci vodili u logorima. Pravi broj nikada se neće saznati, a mnogi vjeruju da je on mnogo veći od 11 000 000 ljudi.