Brankovic Todor

Todor Branković, obućar, rođen je 26. marta 1906 u Kraminu, Banja Luka; od Krste i Joke, rođene Petković. Imao je dvoje dece. Dva puta se ženio. Živeo je u Gornjem Milanovcu. Pre toga je živeo u Valjevu. Uhapšen je od strane Srpskog oružanog odreda (nedićevci). Posle hapšenja, u velkoj grupi je 5. aprila 1942. godine dospeo u logor na Banjici. Iz te grupe neki su odmah streljani, neki pušteni, a većina, među njima i Todor, odvedeni su u Norvešku od strane SS-a 24. aprila 1942. godine.

Transport su sačinjavali zatočenici iz logora na Banjici, u Šapcu, Smed. Palanci i Nišu i iz zatvora u Leskovcu i Petrovgradu (sada Zrenjanin) .
Ovaj transport prevezen je brodovima Dunavom od Beograda do Beča, a odatle vozom do logora u Bečkoj šumi, odakle je posle desetak dana upućen vozom (železničkom prugom južno od Dunava) preko Regensburga i Berlina do logora u okolini Stargarda (kod Štetina). Iz ovih logora deportirci su u prvoj polovini juna 1942. odvedeni brodovima iz Štetina u Norvešku. Transport iskrcan je u Bergenu. Iz ovog grada je deo deportiraca posle dvadesetak dana otplovio u malo pristanište na krajnjem severu Evrope blizu Lakselva, a odatle je kamionima prebačen u logor Karašok.

Znači, Todor se nalazio u logoru Karasjok na nekih 3000 kilometara od svoje kuće. Prema mojim podacima nije streljan već je jednostavno preminuo od iscrpljenosti, bolesti, batina, teškog rada, u mestu gde su temperature iznad nule samo par meseci. Osim što je bio izložen neljudskom radu i od minimalnih porcija hrane „drugovi“ na vlasti u logoru – četnici, kriminalci oduzimali su od sledovanja jednu četvtinu. Na primer: nemačko sledovanje je bilo (na dan) 20 grama margarina,18 grama marmelade i 280 grama crnog hleba. NA DAN! Od toga su „drugovi“ (ima i imena onih koji su bili bliski Nemcima) oduzimali deo pa je i Todor dobijao samo 15 grama margarina, 12 grama marmelade i 220 grama hleba. Grami su odlučivali o životu i smrti. Prvobitno je bio sahranjen izvan logora Karasjok (Karašok), a onda su 1947 preneseni ostaci svih oko 300 srpskih logoraša na glavno groblje logoraša-mučenika u Botnu.

Subscription expired — please renew

Pro account upgrade has expired for this site and the site is now locked. If you are the master administrator for this site, please renew your subscription or delete your outstanding sites or stored files, so that your account fits in the free plan.